Selecteer een pagina

Home » Blog Jetske (20): Beweegangst of beweegdrive?

Blog Jetske (20): Beweegangst of beweegdrive?

Angst voor sporten en bewegen

Een van de onderdelen die werd besproken bij de impact dag was beweeg angst. Iets wat kan voorkomen bij mensen met een hartafwijking.

Echter toen ik daar aanwezig was en meerdere mensen sprak bleek het tegenovergestelde waar te zijn. We hadden eerder een drive dan een angst. Stuk voor stuk was iedereen gemotiveerd om te sporten. Hun grenzen op te zoeken en te kijken wat haalbaar is. Daardoor raakte ik ook weer gemotiveerd. Hoe leuk zal het zijn als je met een groep gelijkgestemde kan gaan sporten.

Ik ben dol op sporten! En overall vind ik het al leuk om met vrienden elkaar uit te dagen in de sportschool. Maar ik zal het net zo leuk vinden om dit te doen met mensen die net als ik een hartafwijking hebben. Om elkaar te motiveren lekker te gaan voor onze doelen.

Nu ik steeds meer in de hartafwijking bubbel zit merk ik ook dat hier behoefte naar is. We willen meer. We willen niet alleen maar afgeschilderd worden als patiënt en kijken naar wat niet kan, we willen kijken naar wat WEL kan. Niet leven in angst maar leven vanuit vertrouwen en kracht! En dat is ook wat ik met deze blogs wil doen! Jou de motivatie geven om te kijken naar wat wel kan! Want er kan zoveel meer. En nee de een kan niet wat de ander kan.

Ook binnen onze doelgroep zijn verschillende gradaties. De een is blij buiten een rondje te kunnen wandelen, de ander wil een halve marathon rennen. De een krijgt volle energie van yoga de ander wil een route fietsen. En dat is allemaal okay! Het een is niet beter dan het ander. Het gaat erom dat je in beweging bent op jouw level. Het gaat erom dat je jezelf uitdaagt en wat deze uitdaging dan ook mag zijn bepaal jij zelf! Of dit nu is dat je je huis schoonhoudt en dat al als cardio training ziet. Dat is okay! Ga dat wekelijks doen en je zal merken dat het makkelijker gaat. Of loop een paar keer per dag de trap op en af. Niet snel, gewoon normaal tempo. Op den duur zal je merken dat je niet meer hijgend bovenaan de trap staat.

Je kan meer dan je denkt, maar blijf hierin ook zeker luisteren naar je lichaam. Als je niet zeker weet wat je wilt doen qua training of sport. Of je hebt een idee maar weet niet of dit kan, je kan altijd hulp vragen van een sport cardioloog. Deze kan met je meekijken. Geloof mij het is de moeite waard om dit te doen!!

Hieronder een kaartje met sportcardiologen door heel Nederland.

Kom van die bank af en durf te bewegen!

Jetske Kalwij is een fontanpatiënt en deelt op haar instagram account JetskeAK  haar ervaring met haar hartafwijking en het (deels) leven in Uganda. Regelmatig schrijft ze een blog voor de PAH 

 

 

Jetske in sportkleding en maakt zich klaar voor hardlopen